حاشیه رودخانه های مناطق ییلاقی مشهد در حاشیه توجه مسئولان
برخی از رستوران‌داران، چایخانه ها ودیگر واحدهای خدماتی و ... که در مناطق ییلاقی مشهد و در حاشیه رودخانه ها مستقرند روزانه هزاران نوع زباله غیر قابل بازیافت را به رودخانه می ریزند و طبیعت را آلوده می کنند و هیچ نهادی مانع آن ها نمی شود!؟
کد خبر: ۶۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 21 July 2015
طی تماس های مکرر شهروندان مبنی بر اینکه برخی از رستوران داران، چایخانه ها ودیگر واحدهای خدماتی و ... که در مناطق ییلاقی مشهد و در حاشیه رودخانه ها مستقرند روزانه هزاران نوع زباله غیر قابل بازیافت را به رودخانه می ریزند و طبیعت را آلوده می‌کنند و هیچ نهادی مانع آن ها نمی شود، برای بررسی دقیق تر موضوع راهی منطقه می شویم؛ زیرا این موضوع هم از منظر گردشگری داخلی و هم خارجی قابل تامل است و باید آسیب شناسی شود؛ به ویژه با نزدیک شدن به موج دوم سفرها.
به حاشیه رودخانه جاغرق طرقبه می رویم. اینجا انواع زباله ها و نخاله ها ی ساختمانی روانه رودخانه شده است . نخاله های ساختمانی(گچ و سیمان)پسماندهای چوبی، زباله هایی که مسافران ریخته اند، حوزه محیط زیست این منطقه را به طور جدی تهدید می کند. همین وضعیت را در حاشیه رودخانه روستای عنبران می بینیم .
 برخی رستوران ها ،فاضلاب خود را روانه رودخانه می کنند. بوی تعفن فاضلاب به شدت آزار دهنده است . اگر به دیوار پشتی برخی از این رستوران ها سری بزنید با توده های بزرگ زباله روبه رو می شوید که محیط زیست را به شدت تهدید می کند.
فرقی نمی کند به حاشیه رودخانه طرقبه برویم یا ییلاقات شاندیز، حاشیه هر رودخانه ای که می رویم وضعیت همین گونه است؛ انواع زباله و فاضلاب و نخاله های ساختمانی روانه رودخانه شده و زباله ها دررودخانه جاری است.
به سراغ رئیس اداره محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز می رویم تا از او درباره اقدامات انجام شده برای حفظ محیط زیست سوال کنیم. " شیر زور"با اعلام اینکه سالانه 200 تا 250 پرونده تخلف آلودگی زیست محیطی به این اداره ارجاع می شود، می گوید:معمولا حدود 100 مورد به مراجع قضایی معرفی می شود و بقیه موارد با اخطار یا تعهد کتبی همراه است که در پی آن نسبت به پاکسازی اقدام می کنند.
مرتضی شیر زورمی افزاید: در سال گذشته ، 80 مورد پرونده تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
وی تصریح می کند: در مورد نخاله های ساختمانی ،ضایعات صنعتی و پسماند های پزشکی با هیچ سازمان، نهاد یا فردی که محیط زیست را آلوده کند، تعارف نداریم و متخلف را به مراجع قضایی معرفی می کنیم.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز می گوید: ما در این رابطه گزارش هایی را دریافت کردیم و با تلاش های مسئولان مرتبط هم اکنون این اقدامات به صفر رسیده است. اگر موردی اخیرا انجام شده باشد، تخلف تلقی می شود. همچنین اگر این موارد توسط ماموران کشف یا رویت شود به شدت با آن برخورد می شود و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می شوند.
وی همچنین درباره زباله و پسماندهای رها شده و آلودگی ناشی از آن می گوید:طبیعت متعلق به آحاد جامعه است و اگر کسانی بخواهند به خاطر سودجویی طبیعت را تخریب و زباله های خود را رها کنند، خود آنان هم در آینده نخواهند توانست از آن بهره مند شوند.
وی یاد آور می شود: بیشتر زباله ها توسط مسافرانی که برای تفریح به حاشیه رودخانه می آیند، رها می شود. علاوه بر این برخی افراد فرصت طلب نخاله های ساختمانی را شبانه در این منطقه تخلیه می کنند که در بسیاری از موارد به آن ها دسترسی نداریم؛ البته پاکسازی رودخانه جزو اولویت های اصلی ماست.
وی به اجرای برنامه های نمادین فرهنگی اشاره می کند و می گوید: جلسات آموزشی برگزار و در آن آموزش هایی از قبیل تفکیک زباله از مبداء و مدیریت پسماند و بهره وری ارائه می کنیم.
«مرتضی شیر زور» کم عرض بودن معابر و نبود ایستگاه های جمع آوری زباله را از مشکلات حاشیه رودخانه ها عنوان می کند و می افزاید: طرحی به صورت آزمایشی در روستای زشک اجرا کردیم که مسافرانی که به این روستا وارد می شوند، دهیاری با دریافت مبلغ ناچیزی، کیسه های زباله در اختیارشان قرار می دهد و هنگام برگشت با جمع آوری زباله مبلغ دریافت شده، به مسافران عودت داده می شود.
همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،در استان خراسان رضوی، 9 تشکل مردم نهاد (NGO) در بحث جمع آوری زباله به صورت خود جوش فعالیت می کنند و شهرداری در این زمینه با قرار دادن کیسه های زباله یا وسیله حمل زباله، کمک می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار